Giv leverandøren mulighed for at berige data direkte i Supplier Portalen
Fra et teknisk perspektiv er Perfions Supplier Portal en selvstændig, nedskaleret udgave af Perfions webklient, som dine leverandører kan tilgå med deres egne logins. Fra et brugerperspektiv får jeres leverandører altså et standardiseret interface, der også for jer vil være genkendeligt. I tilfælde af at en bruger har behov for support eller oplæring, har I altså gode forudsætninger for at tilbyde vejledning, så onboardingen af leverandøren lykkes.
Ved at give leverandørerne mulighed for at levere og opdatere produktinformation direkte i Perfion kan I reducere mængden af manuel dataindtastning, jeres eget datateam skal håndtere. Det nedbringer både antallet af fejl og frigiver tid til, at I kan bruge tiden på andre opgaver. Færre fejl kommer desuden også leverandører til gode i de tilfælde, hvor det er deres data, der er enten mangelfulde eller fejlbehæftede, da leverandøren får mulighed for at bemærke og udbedre dette, uden at en større serie af mails, opkald og afklaringer skal gå forud.
Notifikationer understøtter det gode onboarding-flow
Med features som automatiserede notifikationer kan I nemt informere leverandører om ændringer eller godkendelseskrav i Perfion. Dette gør det lettere for jeres leverandører at holde deres data ajour og bidrager til, at jeres produktdata er så nøjagtige som muligt – naturligvis til glæde for jeres kunder, der skal træffe en oplyst købsbeslutning med afsæt i de produktdata, I præsenterer dem for.
Supplier Portalen skal i vores verden være medvirkende til, at I får effektiviseret jeres processer omkring berigelse af produktdata, hvis den skal give værdi. Desuden er det også klogt at målrette nogle ressourcer til at sikre, at Supplier Portalen bidrager med den grad af transparens i relation til onboarding-arbejdet, som begge parter forventer.
Opsættes portalen korrekt, og implementeres de rette processer og flows, de rigtige valideringer og feedback-mekanismer, så styrker Supplier Portalen også samarbejdet mellem jer og jeres leverandører.
Med en fælles portal til onboarding af nye produktdata sikrer I jer, at alle parter arbejder med den samme datamodel, og at uhensigtsmæssigheder i overlevering af data (forskellige formater, forskellige datatyper, forskellige typologier mv.) minimeres.
Hvordan fungerer Perfions Supplier Portal?
Perfion Supplier Portal giver jer grundlæggende set mulighed for at give jeres leverandører en platform til at oprette, opdatere og berige deres egne produktdata. Som nævnt betragter vi også Supplier Portalen som et vigtigt værktøj til at højne datakvaliteten og sikre det gode samarbejde mellem jer og jeres leverandører.
Leverandørerne kan gives mulighed for selv at oprette produkter fra bunden og indsende dem til din godkendelse, eller I kan oprette produkter i Perfion og eksponere dem for leverandørerne til berigelse – fx via et featureark eller pr. notifikation i Supplier Portalen.
I begge tilfælde har du som systemejer altid det sidste ord, når det kommer til godkendelse eller afvisning af de ændringer, der er foretaget. Denne fleksibilitet betyder, at du kan optimere samarbejdet med dine leverandører uden at gå på kompromis med kvaliteten af de data, du modtager.
Når en leverandør foretager ændringer i produktdata via portalen, bliver opdateringerne synlige i Perfion, hvor I enten kan godkende eller afvise dem, hvis de nye data fx ikke lever op til jeres datastandarder. Dette skaber en strømlinet proces, hvor både du og dine leverandører kan arbejde mere effektivt, og hvor behovet for kommunikation gerne skulle minimeres væsentligt.
Eksempler på processer og flows med Supplier Portalen
Supplier Portalen understøtter flere forskellige måder at indrette jeres dataonboarding og samarbejde med leverandører på.
Her er to typiske workflows, som de kunne se ud med Supplier Portalen i spil:
Leverandøren opretter og beriger produkter i Perfion via Supplier Portalen:
- Leverandørens opgave: I dette workflow giver du dine leverandører mulighed for selv at oprette nye produkter i Supplier Portalen. De kan dermed både oprette produkter manuelt eller via import, og derefter berige dem med data. Når produkterne er færdigberigede, sender leverandørerne dem til godkendelse hos jeres team.
- Jeres opgave: I får mulighed for at gennemgå hvert produkt og vælge, hvilke der skal oprettes i Perfion. De produkter, du afviser, forbliver i portalen, og leverandørerne kan arbejde videre med dem. Når et produkt bliver godkendt, oprettes det i Perfion, og I kan fortsætte med yderligere berigelse i henhold til jeres normale processer. Eventuelle fremtidige ændringer, som leverandøren foretager, bliver fremhævet i Perfion, så jeres team kan gennemgå dem.
Hvis I foretrækker at bevare fuld kontrol over oprettelsen af produkter, kan I med fordel implementere følgende workflow.
I opretter selv produkter, og eksponerer dem for jeres leverandører i Supplier Portalen:
- Jeres opgave: I dette workflow opretter I selv produkterne i Perfion, og eksponerer dem for jeres leverandører, der derefter kan berige produkterne med yderligere data. Denne proces er ideel, hvis I ønsker at sikre en strømlinet oprettelse af produkter, men samtidig ønsker at lade leverandørerne tilføje detaljeret produktinformation.
- Leverandørens opgave: Leverandørens ændringer bliver synlige i Perfion, hvor du kan godkende eller afvise dem. Dette giver dig en fleksibel og sikker måde at sikre datakvaliteten uden at miste en så stor grad af kontrol til leverandørens team.
Begge scenarier har deres styrker og svagheder. Hvilken model I vælger, afhænger helt og holdent af jeres konkrete situation. En umoden leverandør vil måske ikke kunne løfte opgaven med oprettelse af produkter, imens en meget moden leverandør måske sagtens ville kunne dette.
Fleksibel dataonboarding
Perfions Supplier Portal gør det muligt at importere store mængder produktdata fra eksterne kilder. Portalen understøtter import af data via API'er eller i gængse formater som fx CSV eller JSON. Dataleverandører kan også vedhæfte billeder og andre filer i forbindelse med dataimporten, hvilket gør Supplier Portalen til et oplagt værktøj til automatisering af dataonboardingen.
Igen er Supplier Portalens formål at automatisere databehandlingen i forbindelse med onboarding af nye produktdata. Leverandører kan aflevere deres produktdata i det format, de ønsker (næsten), og med Perfion kan du transformere og importere dataene, så de passer i jeres datamodel.
Styrk samarbejdet med dashboards og widgets
Dashboards-featuren i Perfion giver jer et centralt overblik over de data, jeres leverandører arbejder med, og I kan nemt spore opdateringer, nye produkter og ændringer i realtid.
Widgets er dynamiske værktøjer, der giver både jer og jeres leverandører en visuel fremstilling af nøgledata. I kan opsætte widgets til at vise alt fra produkter med ubehandlede ændringer til produkter, der mangler godkendelse. Dette giver jeres leverandører et intuitivt værktøj til at arbejde med deres produkter, samtidig med at I kan sikre, at ændringer og opdateringer håndteres korrekt.
Dashboards og widgets er lette at konfigurere og kan tilpasses til jeres behov, hvilket gør dem til en ideel løsning for virksomheder, der ønsker at optimere datastyring og samarbejde med leverandører. Ved at tildele specifikke leverandører adgang til relevante dashboards kan I sikre, at hver leverandør kun ser de