57% af købsprocessen<!--@Item.ImageAltText-->

57% af købsprocessen

er afsluttet inden der tages kontakt

med en leverandør

Tag kontrol over jeres produktdata!

Der kræves meget af en moderne B2B virksomhed. Der er hård konkurrence og digitaliseringstoget ændrer måden, hvorpå vi gør forretning.  De dage, hvor kunderne søgte personlig vejledning og råd direkte hos forhandleren, er forbi. Google har foretaget en undersøgelse, der viser, at købsprocessen for virksomheder i gennemsnit er 57% afsluttet, inden der tages kontakt med en konkret leverandør.

Det betyder, at i næsten to-tredjedele af købsprocessen bruger B2B-kunder selv tid på at undersøge markedet, se på tekniske specifikationer og udvælge mulige leverandører. Mængden og ikke mindst kvaliteten af den information, der er til rådighed på internettet om jeres produkter, er derfor jeres eneste mulighed for at påvirke tidligt i processen. I dag vinder det mest veldokumenterede produkt!

 

Har din virksomhed flere tusinde produkter, som sælges i flere forskellige lande og med en avanceret prisstruktur, så er det en stor udfordring at efterkomme markedets krav. Her kan PIM hjælpe dig.  

Fordele ved at anvende et PIM system

Fordele ved at anvende et PIM system

 

  • Centralisering af produktinformation
  • En fremtidssikret løsning til styring af produktdata
  • Skabt til at håndtere en kompleks produktstruktur
  • Hurtigere time-to-market med nye produkter
  • Ensarte produktoplevelsen på tværs af kanaler og touch points
  • Optimerer interne arbejdsprocesser
  • Aflaster ERP ved at adskille kanal- og transaktionsdata
  • Færre fejl i produktdata og hurtige korrekturgange
  • Optimerer større produktioner af fx kataloger, prislister, emballage
  • PIM understøtter din omnichannel strategi

Hvorfor benytte et PIM system, når man allerede har et ERP system?

Historisk har man typisk haft holdningen, at produktinformation skulle ligge i ERP systemet. Med tiden er produktdatamængden dog eksploderet, og dermed stilles der nu større og urealistiske krav til ERP systemet.

 

Mange virksomheder har forsøgt at tilpasse deres ERP system til at kunne håndtere mere detaljeret produktinformation. Her bør målsætningen i stedet være, at ERP systemet skal være så tæt på standard som muligt. På den måde kan ERP systemet opgraderes hurtigere og billigere.

 

Med andre ord, så handler det om at benytte det system, som egner sig bedst til håndtering af den type data, som man tilføjer systemet: (Produkt) Kanaldata til PIM, og transaktionsdata til ERP. Transaktionsdata understøtter interne aktiviteter som fx salg og fakturering. Kanaldata er alle de data, der skal distribueres videre ud i jeres kanaler: Website, webshop, kataloger, prislister, etc.

Med et PIM system kan du differentiere dine produktdata fra standard ERP - og det endda med bedre hastighed og fleksibilitet.

 

Hvorfor benytte et PIM system, når man allerede har et ERP system?

PIM - et solidt fundament

For virksomheder handler Product Information Management (PIM) om at tage fuldstændig kontrol over sine produktdata. Med kontrol følger effektiv og langt mere fyldestgørende berigelse af produkter, hurtigere time-to-market og en ensartet produktoplevelse på tværs af kanaler og sprog. Når en virksomhed ønsker at benytte sig af et PIM system, er det vigtigt at vælge det rigtige her til. PIM systemet kommer til at udgøre fundamentet og skal være fleksibelt og fremtidssikret.

 

 

Med et PIM system får du en solid platform, der frigiver ressourcer til mere værdiskabende aktiviteter som:

  • online markedsføring (SEO & SoMe),
  • kampagner,
  • segmenteret kommunikation,
  • nyhedsbreve,
  • indtagelse af et nyt marked,
  • osv.
PIM - et solidt fundament
B2B virksomhed med et B2C mindset

B2B virksomhed med et B2C mindset

Inden for B2B handel, så benytter slutkunderne Google til at finde og sammenligne produkter. De stiller krav til information om kvalitet, materialer, mål, relaterede produkter og andre specifikationer. De krav rettes mod jeres forhandlere og videre til jer. Levering af B2C produktinformation sammen med jeres produkter bliver derfor et vigtigt konkurrenceparameter.

Gennemprøvet projektmodel

Vi følger altid best practice i vores projekter og installerer den PIM løsning, som passer til dine behov og organisation. Godkendelse og kundeaccept er en vigtig del af vores projektmodel, så vi kan sikre kundetryghed, budgetoverholdelse og leverancekvalitet.

Undervisning er en fast del af vores projekter, og vi slipper dig ikke, før du er helt tryg ved PIM løsningen. Skulle du alligevel have spørgsmål efter projektets afslutning, så tilbyde vi first level support.

Referencer

Vi har leveret PIM løsninger til et bredt udsnit af danske og internationele virksomheder inden for forskellige brancher. Men fælles for dem alle er, at de har mange produkter og produktdata og ofte på flere forskellige sprog.

Se alle referencer
Merrild Lavazza
Louis Poulsen
HPSchou
Bauhaus
Rockfon
Kvik

<!--@Item.ImageAltText-->

Kontakt mig for mere information

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvad PIM kan gøre for din forretning

 

Jon Phillip Bodholdt

 

CSO & Partner

 

T: +45 20644046

E: jpb@picopublish.com

 

Hold dig opdateret med de nyeste trends inden for Data Governance og PIM

Vi sender kun information, som er relevant for dig og dit arbejdsområde.

  • IT
  • Product management
  • Marketing
  • Ledelse