I 2017 skrev The Economist, at data nu havde overhalet olie som den mest værdifulde ressource i verden.
Dengang rynkede mange på næsen, men 5 år senere er der ingen tvivl om, at data er en kritisk del af fundamentet i de virksomheder, der lykkes med en digital omstilling.
Hos PicoPublish hjælper vi virksomheder med at implementere PIM-løsninger, der kan realisere det potentiale, deres produktdata rummer.
Vi strukturerer data, så de kan blive sat fri og blive anvendt i de situationer, hvor jeres kunder møder jeres virksomhed.
Et PIM-system giver jer det nødvendige overblik over jeres produktdata, til at realisere jeres digitale ambitioner og vækststrategier
PIM står for "Product Information Management" eller på dansk "håndtering af produktinformation". Et PIM-system sættes altid i verden med det formål at sikre virksomhedens evne til at håndtere store mængder af komplekse produktinformation og -data.
I dag handler flere og flere online. Når vi handler online, foretager vi et køb på baggrund af de produktdata, der præsenteres for os. Det betyder, at det i stigende grad er de virksomheder, der udstiller de bedste produktdata, der får salget.
En PIM-løsning gør det nemt at distribuere produktdata effektivt til relevante kanaler (fx leverandører, sociale medier eller webshop)
Fase 1 - Etablering af data-feeds fra interne og eksterne kilder
Hos PicoPublish breder vi budskabet om "A Structured Way to Success". I korte træk understreger dette slogan vigtigheden af netop fase 1 - uden gode data, ingen udnyttelse af data.
I fase 1 etableres hele udgangspunktet for anvendelse af data. Væsentlige aktiviteter i denne fase er bl.a. at identificere nødvendige kilder til data og at etablere adgang til disse datakilder.
Denne fase kan både omfatte udvikling af integrationer til interne systemer (fx ERP) og eksterne systemer (fx dine leverandørers ERP).
Fase 2 - Berigelse og kvalitetssikring af produktdata
Når de rette integrationer til de rette datakilder er etablerede, begynder jeres PIM-løsning pludseligt at tage form. Herfra begynder processen mod et etablere de processer, der skal sikre korrekte berigelse af data.
Nogle produkter mangler på dette tidspunkt måske billeder, beskrivelser, attributter eller tilsvarende. Her kan et PIM-system hjælpe med at synliggøre fejl og mangler i jeres data, således at de ansvarlige kan udbedre disse problemer.
I denne proces vil der af og til også være behov for at jeres leverandører modnes, således at de data de leverer, lever op til jeres standarder for kvalitet.
Fase 3 - Sortering og opbygning af kanaler og kategorier
Med styr på produktdata og datakvalitet, begynder arbejdet med at kortlægge relevante end-points.
Nogle virksomheder opererer måske med en it-arkitektur, der omfatter en webshop og en app. Jeres PIM-system skal nu opsættes til at dele de rigtige data til de rigtige platforme.
Ligesom der i fase 1 var behov for at etablere forbindelse til en række datakilder, vil der i Fase 3 være behov for at etablere forbindelse til en række end-points.
Fase 4 - Publisering af produktdata til webshop, marketplaces etc.
Først når jeres data er publiceret, og er tilgængeligt for jeres slutbrugere, kan I høste den reelle værdi.
I dag handler mange os online, og vi køber gerne produkter, vi ikke har haft i hænderne forinden. Det betyder reelt set, at jeres kunder køber ind på baggrund af de produktdata, I stiller til rådighed.
Det giver i stigende grad virksomheder, der kan tøjle deres produktdata mulighed for at skabe en konkurrencemæssig fordel.
Klassiske PIM use-cases
Sådan har vi hjulpet Ilva, Bauhaus, XL-BYG, Invita og mange flere med at skabe værdi fra strukturerede produktdata.
Kataloger
Kataloger er fortsat et effektivt og populært marketingredskab. Med EasyCatalog-software koblet sammen med jeres PIM, kan I automatisere store dele af jeres katalogproduktion. Det frigør tid til at fokusere på det grafiske arbejde.E-commerce
Har I et komplekst varekatalog med tusinder - eller hundredetusinder - af produkter og varianter, er et PIM-system et oplagt valg til at styre produktdata. Fra PIM-systemet kan data nemt opdateres og deles til en eller flere webshops.
CMS/Website
Produktdata deles i dag et utal af steder. Arbejder I med affiliate marketing, eller har I behov for at dele produktdata på online-kataloger (ikke webshops), er strukturerede data og PIM-systemet igen "must haves".Apps
Apps er fortsat populære redskaber for sælgere og marketingmedarbejdere, der hurtigt kan tilgå virksomhedens produkter, lave tilbud og placere ordre direkte på kundemøder. Et PIM-system hjælper med at sikre en "Single Source of Truth" for alle jeres produktdata, så jeres sælgere aldrig skal sidde med forældet materiale foran kunderne.