Hvad indeholder et UX Audit, og hvorfor skal du have et?
Brugervenlighed er afgørende for, om jeres brugere vælger at handle på jeres shop. Over 40% af B2B-brugere mener, at forhold omkring overskuelighed og brugervenlighed er meget væsentligt/afgørende for deres købsbeslutning.
Helt lavpraktisk er den gode brugeroplevelse afgørende for, om jeres brugere kan finde den information de søger, når de skal træffe en oplyst købsbeslutning.
Et UX Audit sætter dig i stand til at vurdere, om dine digitale løsninger er lige så brugervenlige, som I og jeres brugere forventer. Med vores analyserapport i hånden, er I godt rustet til at træffe en oplyst beslutning om hvorvidt I skal investere i UX-tiltag, der understøtter den gode brugeroplevelse.
Vores UX Audit er fast proces i tre faser til en fast aftalt pris. Selve analysen sammensættes af tre obligatoriske og mellem to og fem valgfrie analyse-moduler alt efter jeres behov.
De obligatoriske moduler bruger vi til at tegne et øjebliksbillede af jeres løsning, jeres forskellige brugergrupperinger, samt til et kig på konkurrencen i markedet.
De valgfrie moduler retter fokus mod de områder af jeres løsning, som vi sammen med jer ønsker at udforske yderligere.
Resultatet af et UX Audit er en rapport, der opstiller en række anbefalinger baseret på de fund vi har gjort i analyseprocessen.
Afgrænsning
Vi bruger sammen tid på at forstå jeres forretning, formål, brugere og eventuelle udfordringer gennem en simpel workshop. Det giver os en forståelse for hvem I er, og hvad I fokuserer på i jeres forretning.
Med denne forståelse kan vores analyse bedst tilpasses jeres behov, så I får de svar, som I søger.
Vi beder jer forberede nogle inputs på forhånd, men ellers sørger vi for at få de outputs, der kan hjælpe os med at lave den bedste analyse for jer.
Analyse
Med jeres forretning klart tegnet op, kan vi sammen afstemme hvilke moduler, vores analyse skal bestå af.
Vi laver altid de tre følgende analyser:
- Brugermapping og personaer
- Heuristisk evaluering (helhedsbedømmelse af brugeroplevelsen)
- Konkurrentanalyse
Derudover tilføjer vi to til fem yderligere analysemoduler alt efter hvilke svar, I søger. Analysemodulerne fremgår af vores ydelseskatalog nedenfor.
Afrapportering
Når vores analyse er færdiggjort, aftaler vi et tidspunkt for overlevering af resultaterne.
I får overleveret en rapport, og får muligheden for at få præsenteret vores anbefalinger på en workshop med interessenter i jeres organisation.
Rapporten indeholder som udgangspunkt de områder, der giver anledning til forbedringer og forslag til hvordan disse kan udføres - altså vores konkrete anbefalinger til handling.
Vores metodebibliotek
Jeres behov kan være forskelligartedede. Måske har I allerede hypoteser om noget, der fungerer godt eller dårligt, har ideer til forbedringer eller også er I helt på bar bund. Uanset kan vi hjælpe jer ud fra følgende redskaber.
Google LightHouse TL;DR
Få en erfaren frontend-udvikler til at give et resume på jeres Google Light House vurdering af 3 vigtige sider på jeres site.
Exit intent prompts
Få hjælp til at prompte kunder når de er på vej til at forlade jeres side og indsaml viden om hvorfor de smutter.
System Usability Scale indsamling
Vi hjælper jer med at opsætte en System Usability Scale indsamlingsmetode og analysere resultaterne.
NPS indsamling
Få en kortfattet og kvantitativ vurdering af jeres brugers loyalitet
Prototype test
Vi udarbejder et designoplæg på et afgrænset område eller funktion og tester den på 5 brugere.
Bruger-interviews
Vi interviewer 5-10 personer og indsamler viden, som I kan bruge.
Brugergruppe-mapping
Vi hjælper jer med at samle information om jeres forskellige brugertyper og skaber en persona pr. gruppe.
Stakeholder interviews
Vi interviewer 5-10 interne stakeholders i jeres organisation med henblik på at indsamle inputs og krav til jeres løsning.
Oprettelse af kundepanel
Vi hjælper jer med at opsætte et eller flere kundepaneler og vejleder jer i hvordan I benytter det aktivt efterfølgende.
Søgelog
Vi rådgiver jer om hvordan I kan opsætte en søgelog og bruge den til at blive klogere på jeres brugeres søgninger på jeres site.
Surveys
Vi opsætter og udsender et spørgeskema til en brugerskare, som I definerer og overleverer til os. Vi analyserer på resultateterne efterfølgende.
Heatmap eller session recordings
Vi rådgiver og hjælper jer med at opsætte tracking på jeres website, der kan give autentisk og unbiased viden om brugernes færden på jeres site.
Heuristisk evaluering
Vi gennemgår jeres site og scorer det på 25 individuelle punkter.
ECOM best practice gennemgang
Vi gennemgår 3 sider eller områder for best practices for at evaluere om I lever op til best practice.
Usability testing
Vi tester et nuværende eller hypotetisk scenarie med 5 personer.
Accessibility evaluering
Vi gennemgår 3 sider på jeres sites ift. tilgængelighedskrav og giver jer en tjekliste til at I selv kan gennemgå resten.
Tree testing
Vi laver en workshop for at teste jeres eksisterende eller fremtidige navigationshierarki.
Card sorting
Vi afholder en workshop for at afdække hvordan jeres indhold bør struktureres.
Kontakt os og få en fast pris på et UX Audit af en eller flere af jeres digitale løsninger.
Har I behov for at få gennemgået jeres løsning, og få inspiration og anbefalinger til forbedringsmuligheder? Så er et UX Audit måske noget for jer.